בלוג אישי: החיים שאחרי השחרור

עדי שמאי, משוחררת מזה שנה, בבלוג אישי ומרתק; על החשש לצאת לחיי האזרחות אחרי ארבע שנים ממערכת יציבה ומאורגנת, ועל הכלים שרכשה בסדנת מומנטום ששינו את חייה.

 

 

“אחרי שירות של 4 שנים משמעותיות, מספקות, מלמדות, וחווייתיות – הגיע הרגע שציפיתי לו, אבל פתאום הוא קיבל משמעות אחרת. התגייסתי בנובמבר 2013 לגיוס משקיות חינוך. לאחר מכן השתבצתי בגדוד קדם של פיקוד העורף עד ליציאה לקצונה. שירתי כקצינת חינוך בחיל תותחנים ובתפקידי השני הייתי מפקצית בבה”ד 1. נהניתי מאוד מכל תפקיד, מפקד או משקית שפגשתי בדרך. השירות לימד אותי וחשף אותי לכל כך הרבה מקומות, אנשים ותפישות. בתפקידי כמפקצית בבה”ד 1 פיקדתי על צוערים שיהיו קצינים לעתיד, וזו הייתה זכות גדולה להשפיע עליהם, ללמד אותם מניסיוני, וגם לקבל מכל אחד ואחת מהם.

השחרור מצה”ל היה מלווה בהרבה בלבול, חשש ואפילו פחד. לצאת ממערכת יציבה, ברורה, מאורגנת שהייתי בה כל כך הרבה זמן – גרם לי לחשוש, הרגשתי שאני נזרקת לאוויר. חודש אחרי השחרור טסתי לניו זילנד והמזרח לשבעה חודשים מדהימים ומעשירים. הרבה תחושות ליוו אותי מגזירת החוגר ועד החזרה לארץ; חוסר וודאות, חוסר יציבות, ובעיקר לא ידעתי מה זה אומר “אזרחות”. כשחזרתי לארץ שוחחתי עם חברה על התקופה, המורכבות וההרגשה שאני צריכה מישהו שידריך אותי, שילמד אותי איך להיכנס ברגל ימין לעולם האזרחות, איך להתנהל. היא המליצה לי להירשם לקורס מומנטום לקצינים משוחררים, וידעתי שזה הכיוון הנכון.


כבר במפגש הראשון הרגשתי את החום, האיכפתיות, הרצון לעזור ולשמוע אותך, בליווי של המון הבנה וסבלנות. הרגשתי שכל מפגש אני לומדת כל יותר ויותר על עצמי, על האזרחות ועל הדרך שמצפה לי – מבלי לחשוש ממנה כמו מספר חודשים קודם לכן. המפגשים הפיגו הרבה חששות ותסכול, המדריכות היו מקסימות וקשובות וגם הפן הקבוצתי תרם מאוד, תחושת ה”ביחד”. הסדנה עזרה לי להיכנס לפרופורציה, חשפה אותי והרגיעה אותי. הבנתי שאני לא לבד כאן, ויש מישהו שרוצה לעזור לי, להקשיב ולהיות שם. ציפיתי בקוצר רוח למפגשים, הרגשתי איך כל מפגש נוגע בנקודה שונה, מעניק לי כלים ודרך התמודדות, ומקום לבטא את עצמי, לשתף ולשמוע גם מאחרים. מפגשים שעסקו בפרקטיקה, בידע, בזכויות וחובות, איפה אני נמצא עכשיו בעצם. לצד אלו התקיימו מפגשי העמקה, על עצמי, מה חוויתי, מי אני ואיפה אני רואה את עצמי בשנים הקרובות, עם עזרה בתכנון וראייה נכונה עבורי.

זו הייתה חוויה מעצימה, מלמדת ומרגיעה. הרגשתי הרבה יותר בטחון, וודאות ויציבות והמלצתי לכל חבריי לקחת חלק בסדנה הבאה. התרגשתי מאוד מהתכנית, מהמטרה ומהידיעה שיש מישהו שרוצה בטובתנו אחרי השחרור, שמבין ללבנו. שמה של הסדנה “מומנטום”, אכן משקף אותה. הרגע הזה, הזמן הרגיש בין השחרור לאזרחות, הנקודה הזאת – היא חשובה, רגישה ויכולה לנתב אותך להרבה מקומות. בזכות מומנטום אני מרגישה בשלה יותר, מוכנה ואף מצפה לאזרחות”.