המדריך לסטודנט המתחיל

אז אחרי שלקחתם לכם מספיק זמן לחשוב מה מעניין אתכם בחיים, ומה הייתם רוצים ללמוד – הגיע הזמן להתקדם הלאה לשלב ההרשמה. איך עושים את זה? היצמדו למדריך שהכנו לכם.

 

 

השכלה אקדמית הפכה להכרח בשנים האחרונות, לא פחות מתעודת בגרות. לבעלי ההשכלה האקדמית יש יתרון ברור בשוק העבודה – הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי. אז אם גם אתם החלטתם ללכת על זה ולהירשם ללימודים אקדמיים, כדאי שתדעו מהם הצעדים הראשונים שעליכם לנקוט בהם בדרך לספסל הלימודים. מוכנים לצאת לדרך?

שלב ראשון – חישוב ממוצע ציוני בגרות:

על מנת להתקבל ללימודים לתואר ראשון באחת מהאוניברסיטאות או המכללות ברחבי הארץ, יש לעמוד במספר תנאי קבלה, ביניהם: ממוצע בגרויות. איך מגיעים לממוצע? משקללים את כל ציוני תעודת הבגרות בכל הנושאים שלמדתם בבית הספר, לפי כמות היחידות בכל נושא. בעזרת חישוב ממוצע בגרויות תוכלו לראות את סיכויי הקבלה שלכם לחוגים בהם אתם מתעניינים, במגוון מוסדות אקדמאים. חשוב לבדוק את ממוצע הבגרויות הרבה לפני תחילתה של השנה האקדמית, בכדי שיהיה לכם מספיק זמן ללמוד ולשפר את ציוני בחינת הבגרות במידה והממוצע לא עומד בתנאי הקבלה הנדרשים.

לכללי החישוב ושימוש במחשבון ממוצע בגרויות באתר “לימודים בישראל”, לחצו כאן.

שלב שני: חישוב סיכויי הקבלה, ולאן?

כשבוחרים תחום לימודים, יש הרבה שיקולים שצריך להביא בחשבון. סביר להניח שאתם רוצים ללמוד מקצוע שמעניין אתכם, שמתאים לכם ושתוכלו להצליח בו. בנוסף עליכם לבחור האם ללמוד במכללה או באוניברסיטה. אחד הדברים שעליכם לקחת בחשבון, הוא שיש תחומי לימוד שקשה יותר להתקבל אליהם. לעיתים רף קבלה גבוה מעיד על הקושי של הלימודים, אך לא בהכרח. פעמים רבות קשה יותר להתקבל לתחומי לימוד מסוימים פשוט מפני שהם מבוקשים יותר, כך שמוסדות הלימוד יכולים להרשות לעצמם למיין את המועמדים בקפדנות יתרה. מחשבון הקבלה ללימודים עוזר לכם להבין מהם הסיכויים שלכם להתקבל למסלול מבוקש במוסדות לימוד שונים. בהזינכם את ציוני הבגרות והפסיכומטרי שלכם, המערכת תחשב עבורכם סיכויי קבלה בכל גוף אקדמי, המציע את המסלול שבו אתם מבקשים להשתלב. המסך יציג לכם את המכללות והאוניברסיטאות, ולצד כל אחת יופיע אחוז קבלה, כך שתוכלו להשוות ולראות – להיכן יהיה לכם קל יותר להיכנס.

לחישוב אחוזי הקבלה שלכם במוסדות אקדמאים שונים באתר “לימודים בישראל”, לחצו כאן.

 

שלב שלישי: חיפוש מלגות והגשת מועמדות

אחרי שבדקתם שאתם עומדים בתנאי הקבלה לחוג שרציתם, השלב הבא יהיה חיפוש מלגה שתסייע לכם במימון הלימודים שיכולים להיות לעיתים נטל כלכלי. אפשר לחלק את המלגות לסטודנטים לכמה קטגוריות:

  • מלגות לחיילים משוחררים  קרנות רבות תומכות בחיילים משוחררים ומעניקות להם מימון לימודים חלקי או מלא. בין הקרנות המעניקות מלגות לחיילים משוחררים: ארגון ידידי צהל בארה”ב FIDF: מלגת IMPACT, קרן גרוס לעידוד חיילים משוחררים, קרן הישג, קרן איסלר ומלגת מפעל הפיס לחיילים משוחררים.
  • מלגות הצטיינות – מלגות הניתנות על בסיס הישגים בבחינת הבגרות או בפסיכומטרי. מוסדות לימוד רבים מעניקות מלגות הצטיינות כדי למשוך אליהם סטודנטים איכותיים. בין מעניקי מלגות ההצטיינות: המרכז הבינתחומי הרצליה, המרכז האקדמי קריית אונו, מכללת אורנים, הטכניון, אוניברסיטת חיפה ועוד.
  • מלגות על פי מוצא – עולים חדשים, בני עדות שונות ובני מיעוטים זכאים למלגות על פי מוצאם. בין המלגות על פי מוצא ניתן למצוא את מלגת המשרד לעלייה וקליטה, הפדרציה העולמית של יהודי מרוקו, קרן המלגות לעולי הולנד וצאצאיהם, האגודה הערבית הארצית למחקר ושירותי בריאות ועוד.
  • מלגות על בסיס מקום מגורים – סטודנטים מאזור הפריפריה החברתית והגאוגרפית יכולים לקבל מלגת לימודים. כמו כן ישנן רשויות המעניקות לבני המקום מלגות. בין הקרנות המעניקות מלגות על בסיס מקום מגורים: הרשות לפיתוח ירושלים, ארגון הקבלנים והבונים ראשון לציון והקרן לעידוד השכלה גבוהה.
  • מלגות חברתיות – מלגות אלו אינן קשורות למצב הסוציו-אקונומי של בסטודנט והן מותנות בעשייה חברתית-התנדבותית. בין הקרנות המפעילות מלגות חברתיות ניתן למצוא את פרויקט פר”ח, ארגון ידידים, עמותת איילים, ארגון קדמה, סטודנטים למען אזרחים וותיקים של התאחדות הסטודנטים והמשרד לשוויון חברתי ועוד.כל שעליכם לעשות הוא לדפדף בין מאות המלגות המוצעות, לבחור מלגה שמדברת אליכם ולבדוק שאתם עומדים בתנאי קבלת המלגה, להגיש ולהחזיק אצבעות.