בחירת לימודים: אל תפחדו לנסות

בחירת מסלול לימודים: אל תפחדו לנסות

אחת ההחלטות המשמעותיות ביותר העומדות לפניכם היא בחירת תחום הלימודים. היות ורוב בני האדם לומדים על מנת לרכוש מקצוע לחיים, האופן בו מתקבלת ההחלטה מה ללמוד היא חשובה.

ישנם חבר’ה שכבר החליטו כמה שנים מראש מה הם ילכו ללמוד, ויש להם תוכנית די מסודרת מבחינת הלו”ז, מקום הלימודים והמחשבה קדימה לגבי המשך הקריירה שלהם. לעומת זאת לצעירים רבים אין מושג קלוש מה הם רוצים ללמוד, מהן היכולות שלהם ומה כדאי להם ללמוד. וישנם את אלו שאינם מוכנים להיכנס ללחצים ולהתלבטויות וטוענים כי “לימודים זה לא בשבילי “, “אני אסתדר בלי” וכדומה.

כתבה זו לא תעסוק בהכוונה תעסוקתית. בכתבה זו אנחנו רוצים להתייחס לאפשרות לטעות. כן, כן, קיימת אופציה כזו ולעיתים היא הרבה פחות נוראית משנדמה לנו. לא פעם שמענו את החשש הזו מקבלת החלטה שגויה שבא לידי ביטוי בכמה תסריטים:

  • “אני אלמד כמה שנים ומתי שהוא אני אבין שהמקצוע לא מתאים לי”
  • או “אני אשקיע כל כך הרבה מאמץ וכסף ובסוף לא אמצא בזה עבודה”
  • או “אני אתחיל ללמוד ואחרי שנתיים אחליט שאני רוצה ללמוד משהו אחר”

אז חשוב להבין שזה שחלק מכם באמת תטעו, תשנו את דעתכם, תפסיקו ללמוד, תעברו לתחום או לא תצליחו להשלים את מה שהתחלתם.

אבל אתם יודעים מה? לא תמיד אלו חדשות רעות. חייהם של אנשים בנויים מהצלחות, כישלונות, שיעורים והתפתחות. האמת היא שאי אפשר באמת לקבל החלטה אשר תגיע עם תעודת ביטוח, עם הבטחה שלא תתחרטו, שלא יהיו לכם ספקות – אין דבר כזה!

המעז – מנצח

כמו המוטו של סיירת מטכ”ל, רק מי שמעז לנסות, לבחון ולהתחיל מסלול לימוד – יכול להגיע לכיוון שלו בחיים, להגשמה האישית שלו.

במסגרת הסדנאות שאנו מעבירים לחבר’ה לפני השחרור, אנחנו לא פעם רואים מבטי חרדה הנשקפים מעיני הצעירים, כשהם שומעים על מסלולי הקריירה הפתלתלים שעשינו, ומבינים עד כמה הפחד לטעות מלווה את תהליך קבלת ההחלטות לאחר השחרור.

אל דאגה, הלימודים ישרתו אותך

אנחנו בהחלט ממליצים לכם לנקוט מאמצים ויצירתיות כשאתם מתלבטים לגבי השאלה ‘מה ללמוד’. נכון לתקוף את הנושא מכל צדדיו – לברר לגבי מוסדות הלימוד המתאימים, לגבי תנאי הקבלה, לגבי היכולות והכישורים שלכם ולגבי השאיפות שלכם לעתיד. אבל – וזהו אבל חשוב – גם לאחר שהכנתם את כל שיעורי הבית שלכם ועשיתם את הבירור הכי מקיף ויסודי – קחו בחשבון שקיימת האפשרות שאולי טעיתם ואולי תתחרטו יום אחד על ההחלטה – רק תנו מקום לאפשרות הזו, על מנת שהיא תהיה קצת פחות מפחידה.

אל דאגה, כל דבר שאנחנו לומדים עשוי לשרת אותנו במהלך חיינו. אם זה בהבנה והחידוד של מה אנו אוהבים ורוצים, אם זה בידע וכלים שיסייעו לנו בכלל במסלול אחר, אם זה פיתוח היכולת האישית להתמודד בהצלחה גם עם לימודים לא מתאימים, ואם זה חברים שתפגשו במהלך הלימודים – ויהיו לכם לעזר לכל החיים. לא תמיד תוכלו לצפות כיצד הלימודים ישרתו אתכם בעתיד – אבל לא תאמינו איך לפעמים דברים מסתדרים ומתחברים באופן שלעתים מופלא ומפתיע לעומת התוכניות שעשינו. 

הסכנה שבפסיביות

אם כבר קיימת סכנה, הרי זו הסכנה של לא לעשות כלום עקב הפחד מלטעות. בצורה די אבסורדית, רוב הזמן אנחנו חוששים מהסיכונים הכרוכים בהחלטות שאנו מקבלים, אך כמעט אף פעם לא אנחנו לא חושבים על הסיכונים של לעמוד במקום או של תקיעות.

אומרים שאנשים מתחרטים הרבה יותר על בחירות שלא עשו מאשר על בחירות שכן עשו. ואתם יודעים מה, גם אם בחרנו ללכת על משהו מסוים תוך נטילת סיכון מסוים של אי וודאות ושל אפשרות שנכשל, לפחות אנחנו יודעים שניסינו, שהעזנו, ושלא ישבנו בצד. ומפליא עד כמה ניתן ללמוד גם מאכזבות.

אז אם אתם עומדים עכשיו באותה צומת של השחרור והמעבר לאזרחות – תכניסו קצת קלילות, לא תאמינו עד כמה זה יעזור לכם ויוריד את הלחץ.